Verksamhet

Västerort trafikskola startades 1990, men fick en omstart 2016 i ny regi. Trafikskolan bedriver utbildning för personbil (B-behörighet) och har sitt kontor i Vällingby centrum med bemannad reception. Vårt centrala läge i Vällingby gör att det är lätt att ta sig till oss och vi har många elever från bland annat Alvik, Bromma, Spånga, Ekerö, Barkarby, Jakobsberg och Hässelby.

Mission

Trafikskolans målsättning är att vara med och påverka framtidens trafikmiljö, dvs att utbilda ansvarsfulla och trafiksäkra bilförare. Vi ställer höga krav på vår körkortsutbildning, dvs trafiklärarnas kompetens och resultat.
Vision
Sedan beslutet i Riksdagen år 1997 utgör Nollvisionen grunden för trafikskolans utbildningsplan. Vår vision är nollvisionen, att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken är vårt etiska förhållningssätt och strategi.

Resultat

Vi baserar beslut på fakta och därför har trafikskolan en utbildningsplan som är utformad efter elevernas personliga förutsättningar. Trafikskolan ligger ca 10 minuters bilfärd från Trafikverket i Järfälla, där mycket av övningskörningen sker.

ISO Standard

Västerort Trafikskola kommer att påbörja ett projekt år 2020 med att utforma och införa ett ledningssystem med kundorientering, resultat och förbättring i fokus. Trafikskolan har en ledning med ett stort intresse och erfarenhet inom ISO 9001 – 14001, samt ett ansvar att verksamhetens miljöpåverkan ska betraktas ur ett livscykelperspektiv.

S.M.A.R.T.a Mål

Som trafikskola vägleder vi många människor årligen att uppnå målet med att ta körkort. För att kunna göra det på bästa sätt krävs vägledning, motivation och smarta mål. S.M.A.R.T.a mål handlar om att ge eleverna, Specifika mål, Mätbara mål, Acceptans av mål, Realistiska mål och Tidsbundet mål. Fördelen med att följa modellen är att målen man får blir lätta att förstå och möjliga att uppnå.

Trafikpedagogik

Fordonkännedom